به حداکثررسانی استفاده‌پذیری منابع – لذتبخش‌کردن تجربه‌ی کاربر از کتابخانه‌ی الکترونیکی Knowledge E

هر کتابخانه معمولا سه مجموعه دارد:

مجموعه‌ی اول، کاتالوگ کتابخانه –  منابع کتابخانه‌ی دانشگاه یا موسسه که به‌صورت فیزیکی در دسترس‌اند، مانند کتاب‌ها، نشریات، گزارش‌ها و پایان‌نامه‌ها.

مجموعه‌ی دوم، منابع با دسترسي باز –  اين منابع (Open Access) را می‌توان از پایگاه‌ها و سایت‌های بسیار زیادی گردآوری کرد و به مجموعه ‌منابع کتابخانه افزود.

مجموعه‌ی سوم، منابع حق اشتراکی – منظور منابع پولی مانند پایگاه‌های اطلاعاتی است که از سوی ناشران خارجی یا داخلی عرضه می‌شوند و کتابخانه با پرداخت حق اشتراک سالانه امکان دسترسی به آنها را برای کاربران خود فراهم می‌آورد.

کتابخانه‌ی الکترونیکی Knowledge E با فعال‌سازی امکانات Discovery از ناشر Ebsco و سرویس‌های تک‌لاگینه مانند OpenAthens یا EZProxy امکان جست‌وجوی تک‌ایستگاهی و تک‌لاگینه در کل مجموعه‌های کتابخانه را فراهم می‌‌آورد. با وجود این امکانات دو اتفاق خوب رخ می‌دهد:

اتفاق اول – سطح و عمق استفاده‌پذیری کل موجودی کتابخانه به حداکثر می‌رسد. بنابراین اگر منابع همه‌ی کتابخانه‌های یک دانشگاه با هم ادغام شوند، هم‌افزایی چندده یا چندصد برابر خواهد شد.

اتفاق دوم – به دلیل سهولت ورود کاربر به فضای دیجیتال با یک بار ثبت ورود (Login) و بی‌نیازی از چندین بار ورود به هر پایگاه یا نشریه، همچنین به دليل دسترسی به انواع منابع با یک بار جست‌وجو، تجربه‌ی لذتبخشی برای کاربر ایجاد می‌شود؛ تجربه‌ای كه او را به بهره‌گيری بیش‌تر و طولانی‌تر از کتابخانه ترغیب می‌کند.

این ویژگی‌ها و امکانات ویژه‌ي کتابخانه‌ی Knowledge E در ادامه تشریح شده‌اند:

جست‌وجوی تک‌ایستگاهی در کل مجموعه با استفاده از سرویس جست‌وجوی یکپارچه‌ی Ebsco

به دلیل بهره‌مندی از امکانات Discovery Service Ebsco، جست‌وجوی تک‌ایستگاهی در همه‌ی منابع زیر ممکن می‌شود:

  1. منابع داخلی موجود در کتابخانه اعم از کتاب‌ها، نشریات، گزارش‌ها و …
  2. منابع پولی یا اشتراکی از ناشران خارجی یا داخلی
  3. منابع با دسترسی باز

یعنی با جست‌وجوی یک واژه یا عبارت کل مجموعه جست‌وجو می‌شود، نه‌فقط یک پایگاه اطلاعاتی مشخص. این ویژگی، استفاده‌پذیری موجودی کتابخانه‌(های) دانشگاه را به حداکثر می‌رساند و در صورت ادغام منابع همه‌ی کتابخانه‌های زیرمجموعه‌ی دانشگاه، هم‌افزایی دانشی چشم‌گیری ایجاد می‌کند.

ارائه‌ی فهرست A-Z‌ نشریات از طریق رابط کاربری دیداری BrowZine

به کمک این رابط کاربری همه‌ی مجموعه ‌نشریات کتابخانه در رده‌های موضوعی گوناگون دسته‌بندی می‌شوند. این امکان سبب می‌شود پژوهشگران به‌سرعت نشریات دلخواه‌شان را بیابند، شماره‌های مختلف نشریه را مرور کنند و مقالات دلخواه‌شان را مطالعه کنند. به کمک امکانات شخصی‌سازی مانند My Bookshelf‌ پژوهشگران می‌توانند عناوین دلخواه‌شان را ذخیره کنند و به محض انتشار مقاله‌ای جدید به‌صورت خودکار از انتشار آن مطلع شوند.

بهره‌گيري تک‌لاگینه و بی‌مرز از کل مجموعه‌ها

کاربر می‌تواند با یک بار ثبت ورود (Login) به همه‌ی مجموعه‌ها – اعم از پایگاه‌های اطلاعاتی پولی که دانشگاه مشترک شده‌است و دیگر منابعی که استفاده از آنها نیاز به شناسه‌ی كاربری و گذرواژه دارد – دست یابد و به‌راحتی از آنها استفاده کند. این ویژگی تجربه‌ی کاربری بسیار آسان و لذت‌بخشي برای کاربر ایجاد می‌کند. این هدف با سازوكارهای شناسایی و کنترل کاربر، یعنی Muse Proxy, EZProxy یا OpenAthens، محقق می‌شود.

ارائه‌ی گزارش‌ دوره‌ای از آمار و رفتار مصرف کاربران

بسته به این‌که از سیستم OpenAthens برای کنترل ورود و خروج‌ها استفاده شود یا از سیستم‌ EZProxy یا Muse Proxy، امکان تهیه‌ی گزارش‌های دوره‌ای از مصرف و رفتار مصرف کاربران در دو سطح کاربر نهایی و دانشکده‌ای یا بخشی مهیا می‌شود. با این امکان، کتابخانه می‌تواند منابع کم‌استفاده یا بی‌استفاده‌ی خود را شناسایی کند. درصورتی‌که این منابع پولی باشند، افراد تصمیم‌گیر در كتابخانه می‌توانند با حذف آنها صرفه‌جویی‌هایی را برای کتابخانه به ارمغان آورند و در انتخاب‌ها و سفارش‌های بعدی خود تصمیمات هوشمندانه‌ای بگیرند.

انتشار خبرنامه‌ی آن‌لاین به نیابت از دانشگاه / موسسه‌ی متقاضی

به‌روزرسانی‌ها و اخبار کتابخانه‌ی الکترونیکی به نیابت از کتابخانه یا دانشگاه به‌صورت دوره‌ای و آن‌لاین برای کاربران ارسال می‌شوند. این به‌روز‌رسانی‌ها می‌توانند به میزان دیده‌شدن و استفاده‌پذیری منابع کمک کند.

طراحی گرافیکی سفارشی و متناسب با سلیقه‌ی دانشگاه / موسسه‌ی متقاضی

طراحی گرافیکی و چیدمان کتابخانه با سلیقه‌ی موسسه یا دانشگاه متقاضی و متناسب با گرافيك پروفایل آن صورت می‌گیرد. به این ترتیب دانشگاه می‌تواند از لوگوها، رنگ‌ها و گرافیک‌هایی استفاده کند که به شناساندن و مانایی برندش کمک می‌کنند.

 

به حداکثررسانی استفاده‌پذیری منابع – لذتبخش‌کردن تجربه‌ی کاربر

به کمک امکانات کتابخانه‌ی الکترونیکی Knowledge E می‌توانید تجربه‌ای جدید و جذاب برای کاربران خود خلق کنید. درواقع با یک‌کاسه‌کردن منابع دانشگاه یا موسسه، هم‌افزایی چشم‌گیری در موجودی منابع شما ایجاد می‌شود و با استفاده از امکان جست‌وجوی تک‌ایستگاهی از این هم‌افزایی، میزان استفاده از موجودی‌تان به حداکثر مي‌رسد. در کنار این دو، با انتشار خبرنامه و به‌روزرسانی‌های مستمر، شانس دیده‌شدن منابع، به‌ویژه تازه‌ها، بهبود چشم‌گیری می‌یابد. برخورداری از چنین امکاناتی یعنی به حداکثررسانی استفاده‌پذیری منابع و لذتبخش‌کردن تجربه‌ی کاربر.

برای دریافت اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی این خدمت‌ یا تقاضای نسخه نمایشی، با ما به نشانی info[@]fardadsolutions.com تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟

با نزدیک‌ترین نمایندگی ما تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید.