خدمات ویژه‌ی Knowledge E برای نشریات و کنفرانس‌ها

نشریات و کنفرانس‌های ملی،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی، به شرط داشتن عنوان و چکیده‌ی انگلیسی،  می‌توانند از خدمات ویژه‌ی نشر، DOI و نمایه‌سازی Knowledge E بهره‌مند شوند و به‌اين‌ترتيب دست‌آوردهای علمی‌-پژوهشی خود را جهانی كنند. این خدمات در ادامه شرح داده‌شده‌اند.

انتشار مقالات در پلتفرمی استاندارد با دسترسی جهانی

همه‌ی آثار ارسالی برای Knowledge E در پلتفرم نشر آن به نشانی KnEpublishing.com منتشر می‌شوند و نسخه‌ی تمام‌متن آنها در فرمتی جذاب در اختیار مخاطبان در سراسر جهان قرار می‌گیرد. این پلتفرم نشر که در ژوئن 2016 راه‌اندازی شد، مزایای ویژه‌ای مانند دریافت DOI از CrossRef، بررسی اصالت مقالات با iThenticate، آرشیو بلندمدت و دسترسی لحظه‌ای به مقالات، دسترسی به نسخه‌ی تمام‌متن مقالات در فرمتی چشم‌نواز و ورود مقالات به نمایه‌نامه‌های معتبر بین‌المللی (در صورت غربال‌شدن به‌وسيله‌ی سرویس‌های نمایه‌سازی) را در اختیار برگزارکنندگان کنفرانس‌ها و صاحبان نشریات قرار می‌دهد.

اين مزايا در ادامه با شرح بيش‌تری معرفی شده‌اند.

تبدیل مقالات به فرمت بین‌المللی نشر الکترونیکی

Knowledge E تک‌تک مقالات را به فرمت استاندارد XML (فرمت JATS‌ یا Journal Archiving and Interchange Tag Suite)‌ و پس از آن به فرمت نمایش HTML تبدیل می‌کند تا با هنجارهاي (norms) بین‌المللی نشر الکترونیکی سازگار شوند و امكان نمایه‌سازی و جست‌وجوی نسخه‌ی تمام‌متن آنها فراهم آيد. به‌این‌ترتیب تک‌تک مقالات به‌صورت مستقیم نمایه‌سازی و جست‌وجوپذير می‌شوند و در فرمتی جذاب و متناسب‌سازی‌شده به‌صورت pdf قابلیت دانلود می‌یابند.

نكته: تنها در صورت تبدیل مقالات به فرمت یادشده امکان استفاده از سرویس‌های ویژه‌ی CrossRef‌ – که در ادامه شرح داده شده‌اند – وجود دارد.

اختصاص‌دادن DOI به مقالات

به هر مقاله یک DOI‌ – که باکیفیت‌ترین فراداده (metadata) است – اختصاص داده می‌شود. به کمک این شناسه هر مقاله و اجزای داخلی آن به‌راحتی امكان جست‌وجو، بازیابی، استناددهی و نمایه‌سازی می‌شوند. DOI یکی از بخش‌های اصلی اطلاعات کتاب‌شناختی یک مدرک است که به نویسندگان مقالات و برگزارکنندگان کنفرانس‌ها این اطمینان را می‌دهد که مقالات‌شان به‌راحتی بازیابی خواهند شد و محل استناد و ارجاع قرار خواهند گرفت. اختصاص DOI همچنین گامی ضروری است برای آن‌که یک مقاله بتواند از سرویس‌های نمایه‌سازی بهره‌مند و به نمایه‌نامه‌های معتبری چون Web of Science (ISI) و Scopus وارد شود.

بهره‌مندی مقالات از سرویس‌های ویژه‌ی CrossRef

Knowledge E یکی از اعضا و تامین‌کنندگان سرویس DOI‌ محصول CrossRef است و، به همین اعتبار، DOI اختصاصی هر مقاله را از CrossRef دریافت مي‌كند و به مقاله پیوند می‌دهد. مقالاتی که DOI آنها از CrossRef دریافت می‌شود، از سرویس‌های ویژه‌ای بهره‌مند خواهند شد که در جدول زیر به آنها اشاره شده است.

 

سرویسهای ویژهای که تنها CrossRef ارائه میدهد و مشتریان Knowledge E میتوانند از آنها بهرهمند شوند

استفاده از نرمافزار iThenticate

  • همانندجویی و اطمینان از اصالت مقالات
همه‌ی مقالات Knowledge E به iThenticate ارسال (Submit)  می‌شوند که کار همانندجویی و اطمینان از اصالت و کپی‌نبودن مقاله را انجام می‌دهد.

DOI به کل مقاله لینک می‌شود

  • جست‌وجو و بازیابی آسان
  • رصد سرقت علمی
CrossRef، DOI را به کل متن مقاله سینک (وصل) می‌کند و نه‌فقط به تصویری از نمای کلی مقاله. این بدان معنا است که با جست‌وجوی هر قسمت از متن مقاله، و نه‌فقط جست‌وجو در عنوان مقاله، DOI مقاله بازیابی می‌شود.

CrossMark

  • به‌روزرسانی مستمر مقالات
به کمک این سرویس می‌توان از آخرین ویرایش‌ها و تغییرات مقاله مطمئن شد. CrossMark کاربر را به آخرین نسخه‌ی مقاله هدایت می‌کند.

Cited-by

  • امکان ردگیری مقالاتی که به مقاله‌ی شما استناد کرده‌اند
 

این سرویس، ارائه‌دهنده‌ی اطلاعات مقالاتی است که به مقاله‌ی شما استناد کرده‌اند؛ البته به شرط قرارگرفتن مقاله‌ی شما در پلتفرم نشر Knowledge E. بدین منظور این سرویس Knowledge E بخش منابع و مآخذ هر مقاله‌ی منتشرشده را هم بررسی می‌کند و، اگر DOI نداشته باشند، به آنها DOI اختصاص می‌دهد.

Auto-Update (CrossRef-Orcid)

  • به‌روزرسانی پروفایل نویسندگان مقالات
 

این سرویس پروفایل نویسندگان مقالات را به‌صورت خودکار به‌روز می‌کند. این امر شامل اطلاعاتی است که نویسندگان هنگام ثبت مقالات‌شان به CrossRef ارسال (Submit) و در سیستم‌های مختلف وارد کرده‌اند.

Indexing in Scopus, WoS, etc

  • غربال مقالات برای ورود به نمایه‌نامه‌های بین‌المللی
 

با CrossRef کار غربال‌گری مقالات برای ورود به نمایه‌نامه‌های بین‌المللی مانند Web of Science و  Scopusاز پیش تنظیم شده است. این سرویس به ارتقای شاخص مشاهده‌پذیری و دسترس‌پذیری مقالات و مراجع آنها کمک زیادی می‌کند.

امکان دریافت DOI اختصاصی برای اجزای مقاله، مثل فرمولها و تصاویر مندرج در مقاله  

با CrossRef امکان دریافت DOIهای مجزا برای عناصر و اجزای مربوط‌به‌هم در یک مقاله، مانند تصاویر و فرمول‌ها و مجموعه‌داده‎های مقاله، وجود دارد. CrossRef به هر یک از این اجزا DOI جداگانه‌ای اختصاص می‌دهد.

دریافت خدمات به‌صرفه‌تر هزینه‌ی تمام‌شده‌ی CrossRef برای مشتریان Knowledge E به‌مراتب کم‌تر از هزینه‌ای است که دیگر تامین‌کنندگان DOI مانند mEDRA دریافت می‌کنند.

 

غربال مقالات باکیفیت و واردکردن آنها به نمایه‌نامه‌های معتبر بین‌المللی

مقالات منتشرشده در پلتفرم نشر Knowledge E برای ارزیابی و نمایه‌سازی در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر و سرویس‌های بازیابی اطلاعات بررسی می‌شوند. در صورت غربال‌شدن مقاله‌ای به‌وسيله‌ي پایگاه‌های برتر، مقاله وارد نمایه‌نمایه‌های معتبر بین‌المللی مانند Web of Science، Scopus و Medline می‌شود. این سرویس، خدمات زیر را در بر مي‌گيرد:

  • ارسال همه‌ي مقالات برای نمایه‌سازی در Scopus‌ محصول Elsevier
  • ارسال مقالات برای نمایه‌سازی در Web of Science از موسسه‌ی Thomson Reuters معروف به ISI
  • ارسال مقالات برای NLM (برای مقالاتی با موضوعات پزشکی و سلامت)
  • ورود و نمایه‌سازی مقاله در Google و Google Scholar
  • ارسال مقالات به نمایه‌نامه‌ی نشریات و منابع مرجع اولریخ (Ulrich’s Web of Periodicals Index Referencing)
  • غربال داده‌ها و محتویات مقالات به‌وسيله‌ی سرویس‌های بازیابی (discovery services)
  • امکان جست‌وجوی موضوعی  مقالات

در پلتفرم نشر Knowledge E مقالات در سری‌های موضوعی Knowledge E مانند سری موضوعی علوم زیستی، انرژی، علوم انسانی و فنی-‌مهندسی گروه‌بندی مي‌شوند و در دسته‌ی موضوعی خاص خود جای می‌گیرند. در صورت تازگی موضوع مقالات، دسته‌ی موضوعی جدیدی برای نشریه یا کنفرانس مورد نظر ایجاد می‌شود. همچنين برای مجموعه ‌مقالات کنفرانس‌ها، شماره‌ی ISSN جدیدی برای سری جدید موضوعی در نظر گرفته خواهد شد.

انتشار با رعایت قواعد بین‌المللی نشر

همه‌ی مراحل فرآیند نشر با رعایت اصول Good Publishing Practices انجام می‌شوند. مقالات و محتواهای ارسالی برای Knowledge E از نظر اصالت و به‌دوربودن از سرعت علمی به‌دقت بررسی می‌شوند. این کار با استفاده از سرویس Similarity Check معروف به Cross Check – که از سوي iThenticate عرضه می‌شود – و با استفاده از پایگاه اطلاعاتی Turn-it-in صورت می‌گيرد. تنها مقالاتی در پلتفرم نشر Knowledge E منتشر می‌شوند که اصالت آنها به‌وسيله‌ی این سیستم همانندجو اثبات شده باشد.

همه‌ی مقالات تحت قواعد و مقررات جدیدترین مجوز Creative Commons منتشر می‌شوند. این بدان معنا است که هرگونه توزیع و نشر گسترده‌تر آثار منتشرشده در پلتفرم Knowledge E باید با حفظ جزئیات مربوط به نویسنده(نويسندگان) مقاله، عنوان اثر، نام نشریه و DOI مقاله صورت گیرد.

انتشار مقالات با فرمت استاندارد و با درنظرگرفتن چیدمان دلخواه مشتری

هر مقاله از مجموعه ‌مقالات کنفرانس‌ها براساس فرمت ازپیش‌تعیین‌شده‌ي کنفرانس در قالب PDF عرضه می‌شود. این فایل PDF دربرگیرنده‌ی همه‌ی اجزا و عناصری است که برای دریافت DOI‌ از CrossRef و شماره‌ی استاندارد بین‌المللی نشریات یا ISSN از مرکز بین‌المللی ISSN‌ لازم‌اند.

همچنين از طراحی گرافیکی حرفه‌ای و جذابی برای جلد مجموعه ‌مقالات کنفرانس‌ها استفاده می‌شود و روی جلد نيز برند مشترک کمیته‌ی برگزارکننده‌ی کنفرانس و شرکت Knowledge E درج خواهد شد.

ارائه‌ی گواهی نشر

Knowledge E به همه‌ی نویسندگان و داوران مقالات کنفرانس‌ها گواهی مخصوص ارائه می‌كند که به‌راحتی می‌توان آن را در قالب PDF از پلتفرم نشر Knowledge E دانلود كرد.

دسترسی دائم به آرشیو نسخه‌های تمام‌متن مقالات

علاوه بر ایجاد دسترسی باز به نسخه‌ی تمام‌متن مقالات‌، نسخه‌ای دائمی از هر مقاله در پلتفرم نشر Knowledge E ایجاد می‌شود. در ايجاد اين نسخه به دلیل استفاده از سیستم Portico (سیستم متعارف برای آرشیو بلندمدت آثار) برای ذخیره و واسپاری مقالات‌، در صورت بروز هر رویداد ناگهانی و قطع دسترسی به پلتفرم نشر Knowledge E، نسخه‌‌ای پشتیبان از مقالات محفوظ و در دسترس خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟

با نزدیک‌ترین نمایندگی ما تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید.